Zpět

Dlažba na příjezdovou cestu

2. 06. 2017

Jak a z čeho udělat příjezdovou cestu - často skloňované téma chalupářů, zahrádkářů, ale také majitelů rodinných domů. Zpevnění příjezdové cesty k domu, trvanlivost a zejména dobré vlastnosti (a cena) patří mezi základní požadavky. Které materiály tato kritéria splňují a na co si dát pozor?

Rozhodnutí o realizaci venkovní dlažby pod auto bychom si měli dobře promyslet, ideálně prodiskutovat se sousedy, kteří řeší podobný problém a zejména s těmi, co mají zkušenosti s různými povrchy a materiály. V potaz je potřeba vzít nejen cenu, ale také náročnost na údržbu nebo trvanlivost příjezdové cesty a stání pro auto.

Příjezdová cesta ke garáži totiž dávno není pouze zámková dlažba, beton nebo štěrk. Čím dál více se na parkovištích a garážových stáních setkáváme také se zatravňovací dlažbou.

Zatravňovací dlažba vydrží navěky

Zatravňovací panely (nebo také zatravňováky, zatravňovačky, zatravňovací rohože, dlaždice, apod.) mají široké využití. Na první pohled se tento materiál může potkávat s nedůvěrou nebo s pochyby typu „jak může plast vydržet takovou váhu“, nicméně opak je pravdou. Zatravňovací dlažba se používá na místech s nemalou zátěží – jako jsou jízdárny pro koně, stání nákladních aut a zemědělských strojů, ale také pro méně náročné účely jako třeba zahradní chodníky nebo zpevnění svahu.

Zatravňovací příjezdová cesta

Otvory v zatravňovacích panelech začíná růst tráva, postupně se cesta zatravní celá.

Mezi nesporné výhody zatravňovací dlažby patří zcela nepochybně: možnost výběru dlaždic pro různé úrovně zatížení, odvodnění, celková cena realizace (a rychlost výstavby), protiskluzový povrch, možnost zatravnění. To žádný jiný materiál neumožňuje. Velmi zajímavé je také srovnání dlažby (betonová x zámková x zatravňovací) – přestože je cena jednoho zatravňovacího panelu relativně vyšší, celková cena realizace a rychlost (a jednoduchost) výstavby vychází bez diskuzí nejlépe ze všech. Kdo hledá levnou příjezdovou cestu k domu (a kvalitní), má vybráno.

Zpevněná příjezdová cesta - garážové stání

Po nějakém čase jsou zatravňovací dlaždice téměr neviditelné a cesta vypadá jako obyčejný trávník.

Zámková dlažba jako český evergreen

Kdyby se dělala anketa, jaká materiál se nejčastěji používá na příjezdovou cestu k rodinným domům, určitě by vyhrála zámková dlažba. Velmi oblíbený porevoluční materiál na zpevňování povrchů všeho druhu, zejména veřejných chodníků. Jeho popularita si otevřela také vrata do příjezdových cest, kde zcela nepochybně kraluje. Je však příjezdová cesta ze zámkové dlažby nejlepší?

Zámková dlažba hezky vypadá, neklouže a dlouho vydrží. Problém však nastává tehdy, pokud se odflákl podklad nebo vyrovnání. Na zámkové dlažbě se samozřejmě mohou tvořit koleje, tento povrch také neodvádí vodu (pokud není zkopce a není zajištěň odvod srážkové vody). Zámková dlažba se také pomalu staví a celková cena realizace se v porovnání s betonem nebo zatravňováky pohybuje v klidném středu. Velkým lákadlem je cena jednoho dílce – která může být až dvakrát nižší.

Betonová dlažba na příjezdovou cestu - je nejlepší?

Betonová příjezdová cesta se může postavit jako litý beton, betonové panely nebo betonové dlaždice – jaký je mezi tím rozdíl? Litý beton vyjde pravděpodobně relativně draho, může být také velmi kluzký a při neodborné realizaci může mít cesta relativně krátkou životnost. Betonové panely, a také dlaždice, se mohou přemisťovat a jsou příslibem relativně rychlé výstavby. Betonové dlaždice jsou navíc díraté, dávají vodě šanci prosakovat a mohou se vesele zatravňovat. Jednoznačnou nevýhodou všech tří variant je cena. Samotné betonové dlaždice jsou nejdražší volbou v porovnání se zatravňováky a zámkovkou.

Kameny nebo cihly v betonu - okrášlovací prvek

Samotný litý beton je samozřejmě možné vyplnit kameny nebo betonem – dlažba bude vypadat zajímavěji a ušetří se na betonu. Před samotnou vrchní vrstvou s cihlami nebo kameny je třeba udělat hlubší podloží, aby v zimě beton nepopraskal. Celá plocha musí být také řádně vyspádovaná.

Štěrková příjezdová cesta / kačírek – kamínkové království

Štěrková příjezdová cesta patří mezi poměrně jednoduché a levné varianty zpevnění vjezdu nebo stání. Štěrk se vyrábí v různé hrubosti a je tak z čeho vybírat. Aby v cestě nebyly za chvíli koleje jak od náklaďáku, je zapotřebí dodržet řádně technologii úpravy podkladu. Cesta by měla být také ohraničena obrubníky, aby se nám štěrk neztrácel rychleji než voda po dešti. Je však třeba počítat s tím, že štěrková cesta nebude nikdy stejná jako na začátku a kamínky časem budou vytrácet. Rozhodně štěrk nepoužívejte do svahů, tam se naopak velmi hodí zatravňovací dlažba. Docela podobné jako se šterkem je to s kačírkem, který ale vypadá zajímavěji. Je potřeba myslet na to, že voda mi měla mít kam (a jak) utíkat, jinak budeme mít na zahradě bazén. Spád by měl být veden do odvodňovacího kanálku, a pak do kanalizace.

Dlažební kostky – zpátky do minulosti

Žulová dlažba, dlažební kostky nebo otrhaná dlažba. Všechny mají společný základ – jedná se o nejnákladnější a nejnáročnější variantu ze všech venkovních dlažeb pod auto. Na její obranu – pokud se dobře udělá, je nezničitelná. Kostky mohou působit velmi netradičně a zajímavě k okolní architektuře.

Kameny v trávě nebo obyčejný trávník

Kameny zasazené do trávy nebo žádné zpevnění příjezdové cesty (holý trávník nebo zem) je jednoznačně nejlevnější variantou, která ale skoro nic nevydrží. Na povrchu se časem začnou tvořit koleje, kde se bude držet voda, povrch bude kluzký a po dešti s nežádoucí vrstvou blátíčka. Na parkování před domem, stání pro auto a jako příjezd tak není zcela ideální volbou.

Další články